Wednesday, 15 June 2011

Saat-Saat Mula Perkenalan Kita

Assalammualaikum...

Ok aku mulakan entri bodoh nie dengan gelak ketawa yang galak serta gedik.

Mesti angpa pikiaq aku nak tulis pasal awek aku kan?..xde la.. Tak larat nak feeling dah sampai nak termuntah.

Lagu yang angpa dok dengar nie bertajuk The Man Who Sold The World by David Bowie.. Klik link tu kalau nak tengok video dya yang live punya. Kurt Kobain ( Nirvana ) nyanyi balek lagu nie 20 tahun kemudian. Aku suka sora dya..Trippy voice..angpa tak suka??..Sila maki hamun aku secara terbuka ye...

Aku nak crita macam mana yang aku boley kenal komputer dan internet nie dan segala isi dalamnya samada yang baik mahupun yang tidak baik..hahaha..aku taw dah angpa dok pikiaq kot len dah.. Asal sebut internet je,sebut sikit ayat the disadvantage of internet,mesti angpa pikiaq kot len..patot la kat Malaysia jadi macam nie.......
see??..aku baru tulis budak s,tudiaaaa Google siap dah bagi pilihan kat aku lagi nak budak sekolah jenis macam mana..siap 7.87 billion entri lagi only for 0.06 second's searching! Wow! Memang familiar aa Google kat Malaysia nie pasal budak-budak skolah nie.

Tak guna la aku nak cakap pasal kemahiran budak-budak skolah sekarang,(kecuali budak pra-u..hee).. Aku dah pesan siap-siap dah kat awek aku,nanti kawin,tolong lahirkan anak-anak perempuan yang punyai pipi gebu macam U ye..boley I tampar tanpa belas kasihan bila depa hawaq skit nanti. Sumpah I akan tampaq..biaq depa benci I pun takpe..

Sebab bila depa takot kena tampaq,kena akan kurang bersosial and kurang buat dosa,InsyaAllah. Bila depa kurang dosa,boley la I hantam duit hantaran tinggi-tinggi sebab nanti nak transfer anak yang punyai pahala banyak dan kurang dosa kepada bakal suami dia. I ada baca satu entri tu,blogger tu mintak duit hantaran rendah-rendah je sebab nak transfer dosa anak pompuan bakal pak mertua dia kepada dia. Tapi kes kita,anak kita dosa tak banyak,duit hantaran I nak tinggi-tinggi aa... Cantek pun cantek macam ibu dia,pandai memasak macam ibu dia,warak macam ibu dia..complete package maaa...life is business..hahaha..pandai tak I darling?..confirm senang hidup kita nanti. Tak perlu susah-susah p daftar diri sendiri kat Pusat Penjagaan Orang-Orang Tua..hahahahahaha....

Eh! Dak-dak! Aku nak cakap pasal aku..pasai pa lari tajok nie..senoi!     =..=

Alkisah,ayah aku mula beli komputer rumah masa aku darjah 5. Yang aku ingat masa tu taun 2000..pakai window ME..ayah aku beli komputer sebab terpengaruh dengan crita omputih yang mai godam KLCC taun 2000 kot     =.="

Masa tu ada internet dari TM je..cucuk wayar punya. Umah aku ada la internet time tu tapi kami tak reti pape lagi. Nak p riak unta kat skolah pun tak reti lagi..kira dok p skolah dok p belasah kawan ja. Biasa la anak cina gangster.


Penah satu malam.aku dok tengok la akak aku dengan sepupu aku dok maen komputer. Aku saja-saja p tengok. Time aku sampai dekat ja,depa kata aish,budak-budak tak bley tengok! Aku rasa cam nak lempeng ja muka depa tapi kak aku dulu cengey..pendam dendam je la aku..ingatkan depa bukak apa...rupanya bukak komuniti chat..KampungChat.

Aku nie dari kecik sampai besaq aku tak minat chat-chat yang maen rambang macam nie. Macam budak-budak je..aku rasa dewasa masa tu..haha.. Esok malam tu,turn abang aku plak dok maen. Dia bukak Jaki Online..ala macam 4shared gak. Tak taw la Jaki Online ada lagi ke x sekarang nie.

Lepas tu bila taun ntah ayah aku potong internet kat umah aku. Tinggal la komputer saja..tu pun bley jadik...aku ngan abang aku cari cd game,lepas tu install game dalam tu..sampai ayah aku bebai sebab kena format komputer sampai berbelas kali..time tu skali format komputer,kena caj sampai RM100 lebih..sekarang nie aku bley p format free je..huahahaha...tapi rasa-rasa mcm tak bley dah lepas nie..

Ayah aku bebai,dia amek wayar yang connect antara CPU dgn monitor. Ingat anak dia tak cerdik..haha..abang aku juara dlm pertandingan membina laman web antara skolah-skolah Penang kot. So dia ada la kunci bilik komputer kat skolah dia..dia balaih wayar tu bawak balek..kami pun maen game sambil gelak sakan la..haha..

Lepas tu ayah aku dok garu kepala macam mana komputer nie saja-saja pun bley lingkup..haha.. Masuk skolah menengah,aku tak maen dah komputer kat rumah. Lembab..aku p main aci ligan dengan kawan-kawan. Masa aku Form 1,aku dah start main game online plak..Gunbound..best gila la time nie..la nie tak best dah..  =..=

Owh lupa..masa aku dari Darjah 2 lagi aku dok main game LAN..Local Area Connection.. Game tengah top masa tu game Counter Strike ngan Half-Life aa.. Pukul 9 pg dah p bratuq depan cc dah. Macam bodo lagi..

Counter Strike Source
Half Life
Aku ingat lagi masa taun lepas aku keja cc. Ada suatu pagi tu,seekor seorg budak India nie mai cc..pagi-pagi cc bukan ada customer lagi pun..aku yang dilanda kebosanan nie pun saja la ajak budak tu fight half life sebab budak-budak Melayu yang dok mai,depa kata India tu selalu ajak fight tapi depa tak brani..kira aku taiko la sebab depa mai mengadu kat aku..haha.. Budak India tu dengan confident terima cabaran aku..haha.. 

Deyy tambi...guwa maen ini game sudah 10 taun lu taw ka? lu umo brapa?

8 taun bang...

HAHAHAHAHAHAHA..lu tak branak lagi guwa dah maen..lu nie senang-senang ja gua hantam..

Abang,toksah dok ckp banyak la.. Nak maen ke tak nie? Saya dah get ready nak menang nie

=.="

Aku suka tengok muka budak tu time dia tertekan..selamat dia main 5 kupang ja,utk 16 minit..tolak intro-intro game apa dan la dia maen 12 minit. Aku rasa 12 minit tu pun dya dah rasa cam neraka dunia dah.. Kalau aku pun fed up dalam masa 12 minit,dia kena bunuh 50 kali,dia bunuh diri sendiri ( atas sebab nak mati bersama aku la kononnya..haha) 6 kali.. Maknanya dia kena bunuh kurang 20 saat sekali..haha...

Hadi Halim ::::::  kill ( 50 ) killed ( 0 )
Budak India :::::: kill ( -6 ) killed ( 50 )  extra; kill himself ( uncountable )

Yang extra tu akan terjadi kalau budak tu main lagi sejam..haha...

Kisah aku dengan si hensem Aliff Ashraf lagi best...kami buli anak cina..hahahahaha...memang kuahajaq aa time tu..nak qeyau anak cina tu..bebai kena buli..

Start aku keja cc tu la aku mula kenal laman-laman sosial nie..aku taw aku lambat..angpa jangan kata aku bodo bangang taktaw perkembangan dunia.. Haaa...aku malas nak cakap..satgi angpa kata aku riak..baru taw sikit dah riak cam gampang..

Masa aku keja cc nie aku start taw guna segala jenis software yang banyak membantu manusia.. Such as Internet Download Manager,MpcStar,Photoshop,Winamp,JetAudio,JSSJ,pdf reader..macam-macam la..

Aku sebenarnya nak crita pasal web browser...aku dok saja-saja blogwalking ari tu,ada satu entri nie dok bagitaw pasal web browser nie.. 

Web browser yang pertama aku guna mesti la IE...Internet Explorer... OK masa nie aku taktaw pape lagi.. Bila dah pandai sket,aku guna Mozilla..masa keja kat cc dulu. Sekarang dah tak guna Mozilla...semak..aku guna Google Chrome.

Bab-bab internet nie aku memang suka benda yang baru.. Installer dalam lappy aku ada banyak tapi aku tak install pun sbb tak guna...aku suka buat koleksi je..hehe...
Lepas tu Akmal S@n@f ada invite aku guna RockMelt..


bez la RockMelt nie sebab lagi senang nak bersosial..tapi lappy aku kecik je,jadi tros tak best..lagipun aku bukan seorang pengsosial macam yang aku cakap awai-awai tadi.

Lepas tu aku install plak Safari...waaaaa....Safari memang best...rasa cam pakai Apple..haha... Macam biasa,aku install untuk perhiasan...aku tak pakai pun..last-last aku delete..wuahahahaha..

Tapi aku ada jumpa beberapa web browser yang lain.. Aku nak try! lawa gila kot..haha.. Nama dia Lunascape..

Nak taw apa yang best pasal web browser nie?? Sebelum nie kita dok rasa Google Chrome dah laju an??.. Sebab Google Chrome memang laju pun. Tapi ada yang lagi laju dari Google Chrome..yakni Maxthon 3.0. Dan Lunascape nie lagi laju dari Maxthon nie! Nak jadi manusia yang tamak,kita jangan cepat berpuas hati dengan hanya memakai Google Chrome. Pakailah Lunascape. Tapi aku malas nak godek web browser tu,so aku pakai Google Chrome je lah..angpa nk pakai Lunascape,pakai la..tapi jangan dok riak sangat..manusia biasa riak..haha..

Kelebihan Lunascape nie,dia ada 3 engines..dia balas engine dari IE,Mozilla and Google Chrome. And engine tu depa modified jadi lagi sempoi..broom broom....

Kalau angpa bukak web apa-apa ke,and loading slow,angpa bley tukar engine dia.. Tak paham an? Download je software web browser tu,then godek sendiri..haha...

Tadi aku try bukak sume bookmark aku dlm satu window tab. Tak sampai 50 pun tapi dah hang... Lunascape dah di uji dengan membuka 100 tab dlm 1 window tab..sikit pun tak sangkut...aiyooo... Aku ubah balek kata-kata aku tadi...aku nak pakai menatang nie..haha..

Ada lagi web browser yang lawa... Angpa try je la noh..aku tamak...aku nak download sume.. Manusia tak penah puas..wahahaha...tambah-tambah laki..



Haaaa....ada satu lagi.. Untuk Akmal S@n@f,aku balas budi baik ang dengan tunjuk kat web browser nie..betul-betul istimewa untuk ang..walaupun aku taw ang memang akan download web-web browser yang aku tunjuk kat atas tu..tapi yang nie memang special untuk ang.. 


Stainless nie respons kepada Google Chrome..kira nak seakan akan la.. tapi aku tengok macam lain la sket.. Kacuk nie...Kacukan dari Google Chrome,RockMelt,Safari.. Nak taw pasai pa aku kata web browser nie aku bagi special kat ang..sebab aku taw masalah ang...kawan-kawan mai umah ang,suruh ang bukak laptop,lepas tu depa nak main Facebook..ang terpaksa log out akaun ang and bagi depa log in..lepas tu mai lagi seorg,nak main FB jugak. Kena log out lagi. Turn by turn.. Dengan Stainless,ang tak perlu lagi utk log out. Ang hanya perlu bukak tab baru. Stainless mempunyai kelebihan utk membuka dua akaun FB dalam satu window tab. Hidup ang akan bercahaya kembali selepas ini...weeeeeee....

Entri seterusnya : Laman Sosial...tunggu je la..paling cepat esok..paling lambat,hanya Tuhan saja yg tahu..

2 comments:

syasyah_biscuits said...

lunascape mcm sesuai tuk diguna n kamu pnya entry psl cc conterstrike tu mcm mamat poyo aku la hahaha.

Hadi_Halim said...

@syasyah_biscuits : try la pkai lunascape...sy p bru nak download nie..haha.. yg counter strike 2 btoi na..mmg bdk 2 kena trok..hihi